Za oknem śnieg i mróz, to też i my na kilka dni przenieśliśmy się do krainy wiecznego śniegu i lodu. Na podstawie lektury „Anaruk, chłopiec z Grenlandii”, prezentacji multimedialnych, materiałów przyniesionych przez dzieci z domu i dostępnych w szkole, kart trójdzielnych i nomenklaturowych zgłębialiśmy informację dotyczące bieguna północnego. Omawialiśmy tamtejszy klimat, roślinność i życie zwierząt. Dowiedzieliśmy się skąd pojawili się tam pierwsi ludzie i jak wyglądało dawne życie rdzennych mieszkańców Inuitów (Eskimosów) dawniej i dziś. Porównywaliśmy warunki życia na Arktyce z warunkami panującymi na Antarktydzie.
Organizm człowieka to wielka tajemnica, którą dzisiaj staraliśmy się odkryć. Rozmawialiśmy o budowie człowieka, narządach i układach. Wyjaśnialiśmy jakie funkcje w naszym organizmie pełnią poszczególne narządy. Informacji szukaliśmy w naszej biblioteczce klasowej i Internecie. Bardzo przyjemnie nam się pracowało szczególnie, że mogliśmy zobaczyć i dotknąć poszczególne modele organów człowieka i ułożyć je na odpowiednich miejscach w ciele człowieka. Wiele zdobytych dzisiaj informacji i ciekawostek dotyczących budowy człowieka zaskoczyło nas.
Na dzisiejszych zajęciach mówiliśmy o skarbach Ziemi… Dzieci rozmawiały m.in. o tym, co to są bogactwa naturalne, oraz które z nich wykorzystywane są przez człowieka. Zaciekawione mogły dotknąć i zobaczyć niektóre z nich. Poznały sposób ich wydobywania i wykorzystywania przez człowieka. Wzbogaciły swój słownik o pojęcia: skały osadowe, magmowe i metamorficzne oraz rozpoznawać je i dopasować do odpowiednich kart trójdzielnych.
Istotnym celem dzisiejszych zajęć było ukazanie dzieciom współzależności między człowiekiem a środowiskiem przyrodniczym oraz rozbudzanie świadomości, iż Ziemia jest naszym domem i należy o nią dbać.
W związku z Międzynarodowym dniem osób z niepełnosprawnością oraz Europejskim tygodniem Autyzmu, oddział Montessori odwiedził pracownię Integracji Sensorycznej w budynku Szkoły Podstawowej nr 4 przy ul. Cieśli 2. Pani I. Mazur w przystępny sposób zapoznała dzieci z pomocami do ćwiczeń integracji sensorycznej, które pomagają prawidłowo odbierać oraz interpretować bodźce zmysłowe, dzięki którym wiemy jak reagować adekwatnie do zaistniałej sytuacji. Dzieciom bardzo podobały się te zajęcia oraz pomoce, na których miały okazję poćwiczyć. Jest wiele chętnych osób aby uczęszczać na takie zajęcia.
Uczniowie spędzili w Osadzie kilka godzin, ale było tak wiele atrakcji, że czas upłynął niezwykle szybko, ponieważ pozostał niedosyt, planujemy już kolejną wycieczkę do lasu wiosną, gdzie będziemy wyszukiwać ziół.
Cykl Wielkich Lekcji Historii
Pierwsza Wielka Lekcja poświęcona jest tematowi powstania wszechświata i rozwoju znanych człowiekowi galaktyk. Poznaliśmy historię „Bezrękiego Boga”, a podczas wykonywanej prezentacji staraliśmy się zrozumieć Teorię Wielkiego Wybuchu. Badaliśmy także właściwości ciał stałych, cieczy i gazów, aby zrozumieć, w jaki sposób kontynenty i oceany po raz pierwszy się ze sobą spotkały. Obserwowaliśmy erupcje wulkanu, która zrobiła prawdziwą furorę. W kolejnych dniach kontynuując tę tematykę zgłębialiśmy wiedzę na temat poszczególnych planet, mgławic, faz księżyca, badań kosmosu, czy budowę Ziemi. Pomagały nam w tym książki, gdzie dzieci samodzielnie poszukiwały interesujące je informacje czy fotografie. Tematy, które wynikały z tej lekcji opierały się na zagadnieniach z astronomii, meteorologii, fizyki, chemii, geografii i geologii. Na plastyce, każde dziecko samodzielnie wykonało swoją „Drogę Mleczną”, a wiersz pt: „Planety”, pomógł nam w łatwy sposób zapamiętać kolejność planet w Układzie Słonecznym. Dla poznania i utrwalenia wielu informacji służyły nam karty trójdzielne i nomenklaturowe.
Lekcja pierwsza
Lekcja druga